Mazda2 wint Autoweek Tevredenheids Trofee 2012

//Mazda2 wint Autoweek Tevredenheids Trofee 2012

De Mazda2 is overall winnaar geworden van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2012. In het jaarlijkse onderzoek van het grootste automagazine van Nederland naar de tevredenheid van autobezitters kwam de Mazda2 als beste van alle merken en modellen uit de bus en versloeg daarmee alle concurrenten. Met bovengemiddelde rijeigenschappen en een BiFuel-versie die recht geeft op belastingvrijstelling kozen de AutoWeek-lezers de Mazda2 als hun winnaar. In zijn eigen klasse, de compact klasse, is de Mazda2 vanzelfsprekend ook de winnaar, vóór de Honda Jazz. Het onderzoek betrof auto’s van de twee voorgaande bouwjaren, 2010 en 2011.

De AutoWeek Tevredenheids Trofee is nog altijd het grootste, jaarlijkse onderzoek naar klanttevredenheid onder automobilisten in Nederland. Het wordt gehouden in samenwerking met Trendbox en nu voor het eerst ook samen met de Consumentenbond. Die nieuwe combinatie heeft geresulteerd in een gezamenlijke Betrouwbaarheidslijst, gebaseerd op reacties betreffende opgetreden mankementen.

De overall lijst van de Tevredenheids Trofee 2012 wordt beheerst door Japanse merken. Volvo en BMW zijn de enige Europeanen die de lezers van AutoWeek een plek in de Top 10 hebben gegeven. De betrouwbaarheid scoorde het allerhoogst bij de Mazda2. Op een schaal waarbij 5 het meest maximale is scoorde de Mazda2 4.93 op het gebied van betrouwbaarheid. Ook de rijeigenschappen van de Mazda2 geven de eigenaren een hoge mate van tevredenheid: de besturing scoort 4.83, de wegligging 4.80. Het bedieningsgemak wordt beoordeeld met 4.70 en het brandstofverbruik met 4.63. Alle scores voor de Mazda2 waren 3.83 of hoger.

De Mazda2 behaalde een overall score van 106,8 (index is 100), het hoogste van alle merken en modellen. In het algemeen kan voor dit AutoWeek Tevredenheidsonderzoek in 2012 worden gesteld dat men bij een score van 104 of hoger meer dan gemiddeld tevreden is over de auto, bij een score tussen de 104 en 97 is men gemiddeld tevreden.

De Mazda2 BiFuel biedt standaard een moderne af-fabriek LPG-gasinstallatie, die de benzinemotor via een automatische schakeling altijd op LPG laat draaien, tenzij er handmatig een andere keuze wordt gemaakt. De LPG-tank heeft een inhoud van 34 liter en is gemonteerd in de kofferbak op de plek van het reservewiel, waardoor er slechts 8 % bagageruimte verloren gaat. De LPG vulaansluiting is op vernuftige wijze achter de brandstofklep geplaatst, direct naast de vulopening voor de benzinetank. Hierdoor is hij uit het zicht en is er geen extra gat in de carrosserie zichtbaar. De Mazda2 BiFuel heeft een gecombineerd LPG-verbruik van slechts 6,5 l/100 km en daarmee een uitstoot van 102 g/km, bij de lancering een wereldprimeur voor een viercilinder benzinemotor in dit segment, waardoor er geen BPM-toeslag geldt. Daarnaast hoeft er voor deze Mazda2 geen wegenbelasting te worden betaald en indien de auto zakelijk wordt gebruikt geldt er een bijtelling van slechts 14%. Het omslagpunt van de Mazda2 BiFuel, vergeleken met de benzineversie, wordt al bij minder dan 1.000 kilometer per jaar bereikt. Hij is er in twee uitvoeringen: de Cool met 1.3 liter benzinemotor met 75 pk voor een prijs van € 14.490,- en als GT met 1.3 liter 84 pk benzinemotor voor € 15.990,-.

Bron: www.mazda.nl

2013-03-13T12:28:41+02:00